Manipulácia davu v 10 bodoch

12. listopadu 2010 v 22:28 | szm

Nedávno som natrafil na pár rád, niektoré dokonca od Machiavelliho ako udržať ľud kľudný. Hovorí sa dokonalosť sa skrýva v jednoduchosti, no ich podobnosť so súčasnou realitou je až zarážajúca.

1) Stratégia odvedenia pozornosti:

Nevyhnutný element sociálnej kontroly, určený na odvedenie pozornosti od závažných problémov a zmien o ktorých rozhodli či ešte len rozhodujú politické a ekonomické elity. Táto stratégia sa spolieha na neustálu záplavu zábavných či triviálnych informácií.
Odvedenie pozornosti sa dnes bežne používa na odvrátenie spoločenského záujmu od vedy, ekonomiky, psychológie, medicíny a kybernetiky. Samozrejmé je aj odvracanie záujmu o skutočné spoločenské a sociálne problémy jednoduchým spôsobom, a to tak že nás média okúzlia problémami bez vecného významu. Zamestnávať verejnosť, nenechávať jej čas na premýšľanie a poslať ju tak "späť na stromy".

2) Vytvárať problémy a ponúkať riešenia: Metóda tiež nazvaná "problém - reakcia - riešenie". Najprv je potrebné vytvoriť problém a danú situáciu kde je umožnené verejnosti reagovať aby bolo možné zistiť či sa dostáva rovnakej reakcie aká bola očakávaná. Napríklad vytvoríme lokálne násilnosti, alebo budeme organizovať násilné prepady tak aby verejnosť sama žiadala prísnejšie zákony na zachovanie slobody. Alebo jednoducho vytvoríme ekonomickú krízu aby sme mohli zrušiť sociálne práva a výsady a zároveň odstaviť verejné služby.

3) Stratégia stúpania: Na prijatie neprijateľného stačí, aby bol daný problém či zákon podávaný po kúskoch, kľudne môže byť takýto zákon predstavovaný pri vhodných príležitostiach po dobu 10 rokov. Touto cestou boli napríklad zneužívané a znevažované socioekonomické podmienky medzi rokmi 1980-1990. Obrovská nezamestnanosť, neistota, flexibilita, nedostatočné príjmy a mnohé ďalšie by spôsobili okamžite revolúciu keby boli podané naraz.

4) Stratégia odkladania: Ďalšou cestou ako prijať nepopulárne rozhodnutie je prezentovať ho ako "bolestivé, ale nevyhnutné" v snahe získať súhlas verejnosti aj ako "investíciu do budúcnosti". Vždy je ľahšie prijať okamžitú obeť než obeť budúcu. Hlavným dôvodom je pretrvávajúca naivita ľudí v "lepšie zajtrajšky" a teda v podstate akákoľvek dnešná obeť je prijateľná. Princípom však je ponechať verejnosti dostatok času aby si zvykla na myšlienku že sa niečo zmení, aj keď k horšiemu a prijala to s chladnou hlavou. Ako príklad sa dá využiť schválenie prechodu na Euro, a teda strata menovej a ekonomickej nezávislosti. Prechod bol schválený Európskymi krajinami v rokoch 1994-1995, ale prechod samotný sa mal konať v roku 2001.

5) Hovoriť s verejnosťou ako s dieťaťom: Väčšina reklám prednášaná verejnosti využíva detský štýl písania a vyjadrovania, často blízky doslova k debilizácií spoločnosti, tak ako by mal adresát (aj keď dospelý) vek dieťaťa alebo bol mentálne zaostalý. Dôvod?
Keď budete jednať s osobou ako keby mala napríklad dvanásť rokov, vďaka vsugerovaniu a psychologickému vplyvu na osobu je vysoká pravdepodobnosť že aj odpoveď či reakcia bude ako u dvanásťročného dieťaťa = pasívna a nekritická.

6) Zdôrazňovanie emócií namiesto rozumu: Apelovanie na emócie je klasická technika ako obísť serióznu analýzu udalosti. Navyše, využívanie emócií podvedome otvára bránu pre nápady, želania, strach, impulzy a rôzne ďalšie cesty zneužitia

7) Nechať verejnosť v nevedomosti a obmedzenosti: Zaistiť aby verejnosť nebola schopná zistiť a pochopiť technológie a metódy používané ku kontrole a zotročovaniu. Kvalita vzdelania dávaná najnižším vrstvám musí byť čo najnižšia tak aby diera nevedomosti ktorá rozdeľuje triedy bola čo najväčšia a nižšie triedy doslova čo najsprostejšie. (Úryvok z knihy "Tiché zbrane tichých vojen")

8) Povzbudzovať verejnosť aby sa utápala v priemernosti: Povzbudzovať verejnosť aby slová ako "cool" , "nadpriemerný" či "dobre vzdelaný" chápala sarkasticky, vulgárne, nevzdelane či dokonca ako urážku....

9) Nahradiť revoltu pocitom viny: Predstierať že jednotlivec je výhradne zodpovedný za svoje vlastné nešťastie, spôsobené svojou vlastnou nevzdelanosťou, schopnosťami alebo nedostatkom úsilia. Teda namiesto revolty proti ekonomickému systému znehodnocuje jednotlivca a robí ho zodpovedného, to vedie k depresií a následne k neúčasti na protestoch, štrajkoch a akciách. A bez akcií, nie je revolúcia !

10) Ľudia sú poznaný lepšie ako sa poznajú sami: Za posledných 50 rokov masívny pokrok vo vede rozšíril priepasť nevedomosti medzi vedomosťami širokej verejnosti a tých ktorý vládnu. S biológiou, neurobiológiou a aplikovanou psychológiou "systém" dosiahol značného poznania ľudskej bytosti ako fyzicky, tak aj psychicky. Systém dospel k tomu že lepšie pozná priemerného človeka ako on sám seba. V praxi to znamená že vo väčšine prípadov má systém väčšiu moc a kontrolu nad jedincom ako jedinec sám nad sebou....
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama